onsdag 22. juni 2011

Elite neste!!!

Å, så fantastisk det er å skrive den overskriften. :)

Spiff hørte på meg! I forrige blogginnlegg sa jeg jo at dersom Spiff gadd å få opprykket til elite lydighet snart, kan vi fokusere på jakttreningen resten av sesongen. Tror jakttreningen fristet, for i går bestemte Spiff seg for å gjøre en flott innsats i LP-ringen. Herlig! :D

Det var Hønefoss Hundeklubb som hadde kveldsstevne – for øvrig et kjempekoselig stevne med veldig fine ringer, hyggelige folk og dommere, så dit drar jeg gjerne tilbake – og jeg hadde meldt på både Rikke og Spiff. Rikke skulle debutere i klasse I og jeg var ganske spent. Ettersom Rikke ikke bor hjemme hos meg og jeg kun har trent henne ca. 10 ganger i løpet av de siste månedene (det kan i hvert fall ikke være mye mer), blir det jo ganske annerledes enn å gå med de jeg har hjemme. Ikke har hun noen gang vært på et stevne, jeg har aldri trent henne i fellesdekk sammen med ukjente hunder (har faktisk kun hatt henne i fellesdekk et par ganger sammen med mamma Tippi og halvsøstrene Indie og Molly) og hun har kun trent tannvisning noen få ganger, men aldri med helt fremmede. Fôrverten har vært på noen treninger i hundeklubben der hun bor, men det er lenge siden og jeg vet heller ikke helt hva de har trent på der.

Klasse I var delt mellom to ringer. I ring 1 var det Arild B. som dømte. Rikke var så søt og oppførte seg helt eksemplarisk. Her er karakterene våre:
Tannvisning: 10
Fellesdekk: 9 – Hun la seg litt skjevt og brukte litt tid på å tenke seg om på oppsittet. Er kjempefornøyd, for vi måtte ha omstart på fellesdekken fordi en av de andre hundene gikk bort til de andre hundene med en gang, deriblant Rikke som ble liggende selv da han sto over og snuste på henne.
Lineføring: 8 – Hun gikk litt langt fra meg og satte seg under sakte marsj. Det siste var førerfeil, for jeg gikk for sakte.
Dekk fra holdt: 8,5 – Hun brukte litt lang tid på å tenke seg om på oppsittet. Husker ikke om det var noe mer hun ble trukket for.
Helhet: 9

Men så var det inn i neste ring, da. Her var det Øystein Ø. som dømte. Her var vi litt uheldige, dessverre:
Innkalling: 6 – Rikke så vekk og fikk ikke med seg at jeg kalte på henne, så jeg måtte kalle henne inn en gang til. Her burde jeg ha ventet litt med å kalle henne inn, for hun hadde nok sett på meg i løpet av kort tid. Hun satte seg også litt skjevt bak meg.
Stå under marsj: 5 – Jeg syntes Rikke stoppet litt tregt, så jeg sa «stå» en gang til. Det hadde jeg nok ikke trengt. I tillegg markerte jeg litt andre gangen.
Hopp over hinder: 8  – Hun snuste litt idet jeg gikk ifra.
Avstand: 7 – Hun la seg litt raskt ned og måtte ha dobbeltkommando på oppsittet.
Helhet: 8 – Jeg opptrådte visst veldig korrekt i ringen.

Totalt endte vi på 155,5 poeng – kun 4,5 poeng fra opprykk!!! Det var litt surt, men jeg er allikevel kjempefornøyd med henne. Hun ble nr. 7 av 13 og fikk 2. premie og sølvmerket. Hun var helt nydelig å ha med seg. Så rolig da vi ventet utenfor ringen og så glad og med i ringen. Hadde ikke jeg latt meg stresse i ring 2, tror jeg nok vi hadde hatt opprykket, men uansett: jeg fikk se det jeg ville se. Rikke fungerte helt supert! Jeg hadde egentlig ikke tenkt å gå noe mer med henne, men må innrømme at det ga mersmak. Det er bare det at jeg egentlig ikke har tid til å trene henne i tillegg til mine egne. Vi får se hvordan det blir til høsten. Det var også uvant å gå klasse I igjen. Det er jo noen år siden sist nå. Etter å ha gått i klasse III i noen år (med Casir), ble klasse I-programmet veldig kort!

Søte, lille Rikke med sølvmerket sitt. 
Så var det etter hvert Spiffs tur. Han skulle også gå for Arild B. Vi var startnummer 1, noe jeg egentlig hater, for jeg blir ofte litt stresset når jeg ikke får mer enn 2 minutter å varme opp på etter fellesøvelsene. Her er karakterene våre:
Fellessitt: 10
Fellesdekk: 9,5 – Han måtte tenke seg om et halvt sekund ved oppsittet.
Fri ved fot: 8,5 – Jeg følte at han ble litt mye, litt langt frem og mistenkte at han var litt skjev, men jeg fikk egentlig bare beskjed om at det var jeg som mistet poengene fordi jeg brukte overkroppen litt mye under «to skritt frem» på forflytningene. Det var bl.a. her jeg følte at han ble litt veldig skjev. Tror dommeren liker hunder med Spiffs attitude.
Sitt under marsj: 8,5 – Her husker jeg ikke helt hva han trakk for, men mulig det var noe jeg gjorde her også.
Innkalling med dekk: 8,5 – Her fikk jeg skryt av dommeren fordi jeg sa kommandoen «dekk» før han hadde kommet på høyde med dommeren, for dermed la Spiff seg akkurat på høyde med dommeren. Men han kunne ønske et enda kjappere dekkmoment. Jeg er helt enig. Forresten tok Spiff direkte innsitt på innkallingen, og det er noe jeg har gått over til bare de siste dagene, så jeg er fornøyd med det.
Ruta: 8 – Spiff flyttet seg litt fra jeg sa «stå» til jeg sa «ligg» og på innkallingen løp han først foran meg før han kom inn på plass. Resten var veldig bra.
Apport over hinder: 7  – Spiff bommet på opptaket, som vanlig, og ble litt leken på andre forsøk. Her gikk han rundt meg på innsittet og dermed rullet han litt med apporten i munnen. Det er bl.a. derfor jeg har bestemt meg for å endre på innsittet. De andre mine har fungert så bra med å gå rundt meg, mens Spiff er kjappere og mer presis på direkte innsitt. Når han går rundt meg, ser jeg at buen fort blir for stor og han begynner lett å rulle med apporten.
Metallapport: 8,5  – Bra tempo, men litt nølende i opptaket og kunne hatt litt høyere tempo hjem. Direkte innsitt igjen, så avslutningen var mye bedre enn på apport over hinder. Fikk også litt trekk for at jeg viftet litt med venstre finger, men det gjorde jeg altså for å hjelpe ham til å huske at hun skulle direkte inn på venstre side.
Neseprøve: 7 – Kjempetempo, fint søk, men mistet pinnen på vei hjem. Spiff har litt dårlig tid noen ganger og har som kjent litt løse grep, så han blir litt slurvete. Direkte innsitt og fin avlevering.
Avstand: 7,5 – Litt uheldig her og Spiff la seg i stedet for å sitte en gang, men satte seg da jeg kommanderte på nytt. Ellers veldig bra.
Helhet: 9

Jeg overbeviste meg selv om at jeg hadde fått en 2. premie og sannsynligvis var et halvt poeng fra opprykk, for jeg turte ikke å tro at jeg kunne ha gått til en 1. premie, men visste at jeg var veldig, veldig nær. Jeg var uansett kjempefornøyd til tross for litt småplukk her og der, for følelsen i ringen var helt fantastisk. Jeg fikk også veldig positive tilbakemeldinger fra både kjente og ukjente, og det selvfølgelig alltid hyggelig. :) Da de leste opp 3. plassen med 1. premie og det ikke var meg, kunne jeg endelig juble. Spiff kom på 2. plass med 263,5 poeng (og man får opprykk ved 256 poeng, for de som ikke vet det). Hurra! Spiff fikk både gullmerket med hvit emalje, tre baller som piper, en liten fôrprøve, 1 kg Royal Canin og rosett, så han var også fornøyd. ;) Synes også det var litt gøy at på stevnet var det tre retrievere som går i AK jakt, og av disse tre fikk to av dem (deriblant Spiff) opprykk til elite lydighet, mens den tredje debuterte i eliteklassen med en 3. premie.

Og forresten – vi kom 0,5 poeng bak vinneren …! Og 3. plassen havnet 2,5 poeng bak oss, så det var jevnt i toppen! Her er resultatlistene for alle klassene: http://www.honefosshundeklubb.com/apps/blog/entries/show/7480061-resultater-fra-lp-stevnet-21-06-

Spiff har fått gullmerket med hvit emalje og synes selv han ble ganske kjekk med det rundt halsen.

Fine rosetten.
Nå går Spiff bare under navnet «elitehunden» her i heimen og han soler seg i glansen. Tror denne hunden gjerne kunne ha vært fotomodell på fulltid, for han elsker både å bli stelt med og bli tatt bilder av.

5 kommentarer:

  1. Herlig, herlig, herlig :-)))))

    SvarSlett
  2. Ja, det er det virkelig! :) :) :)

    SvarSlett
  3. Gratulerer!! Det var så utrolig moro at det gikk bra på Hønefoss, er kjempeglad på dine vegne! Og så artig at Rikke er så flink!!

    SvarSlett
  4. HERLIG, Kirsti og Spiff!!!
    Nå ble jeg SÅ glad på deres vegne.
    Gratulasjonsklem fra meg

    SvarSlett
  5. Tusen takk - så søte dere er. :)

    SvarSlett

Her kan du legge igjen en melding. Hvis du ikke er logget på med en profil, kan du velge «navn/nettadresse» eller «anonym» i nedtrekksfeltet.