søndag 26. februar 2012

Glemt 9-årsdag og treninger

Rikke har nå vært hjemme i 1,5 uke, og hva som skjer i forhold til løpetid eller ikke løpetid, er fremdeles et lite mysterium. Casir og Spiff har nemlig syntes hun har luktet godt hele tiden, mens Cisco, som jo er den som er verst på dette området, ikke har brydd seg om henne annet enn akkurat etter at hun har tisset. De siste dagene har det imidlertid endret seg igjen, og spesielt i dag toppet det seg. Vi gikk en times tur og Cisco hang etter Rikke som et slips hele turen, og Spiff var også rimelig på, kan man si. Da vi kom inn igjen, brukte Cisco lang tid før han klarte å roe seg her inne. Dermed får jeg bare se an i dagene fremover om jeg igjen må skille Cisco og Rikke – ikke lett å være puddel i disse dager!

På LP-treningene føler jeg at både Spiff og Rikke har hatt fremgang i henholdsvis elite-øvelsene og klasse II-øvelsene, så nå har jeg sett meg ut noen stevner slik at det forhåpentligvis blir debut for begge to i løpet av et par måneder. Og i dag fikk jeg endelig vært med på jakttrening med Rikke igjen, noe jeg håper å få til jevnlig fremover. Dette var vel den andre ordentlige jakttreningen hennes, og det var allerede stor forbedring fra sist. Grunnapporten er så å si helt inne, for den tok jeg tak i med en gang jeg fikk henne tilbake ettersom jeg trenger den både i LP og i jakttreningen. Så langt er Rikke rolig og konsentrert, men samtidig er motivasjonen på plass. Hun lærer fort og er foreløpig veldig lydhør. I dag fikk hun sin første dobbeltmarkering, noe hun løste helt supert. De ble kastet i 90 graders vinkel og var vel på ca. 40 meter, tenker jeg. Ellers ble det noen fremadsendinger der hun var med meg ut første gangen, deretter ble hun sittende mens jeg la ut. Vi avsluttet med at hun fikk noen markeringer i samme område, og mens hun var på vei hjem med den siste markeringen, ble det kastet ut en dummy på samme sted slik at hun ikke fikk se det. Altså skal hun lære seg å stole på mine signaler selv om hun ikke har sett at det har blitt kastet noe, men det er jo en hjelp at det har blitt kastet markeringer i området tidligere. Jeg ble veldig fornøyd med at jeg fikk sendt henne ut da, for jeg var forberedt på at dette var litt i tidligste laget for henne. Sannsynligvis har jeg fått litt igjen for LP-treningen der jeg har sendt henne ut i ruta. Dette ble en veldig fin økt både for å få henne til å fokusere på kaster og spikre markeringer (jeg vil helst at hun skal fokusere mot dummyen uten å ta blikket vekk før jeg sender henne, og det gjorde hun i dag), samtidig som vi trener inn signaler til fremadsendinger. Hun fikk også sitt første møte med reinsdyrskinndummyer, og de falt i smak! Må nok kjøpe meg noen sånne.

Her er en liten filmsnutt fra da vi trente fremadsendinger. 

Jeg ser også at jeg helt har glemt å skrive om at Casir ble 9 år 14. februar, men det ble han altså. Sånn er det når Facebook har tatt over for mye av den tidligere bloggingen. Herlige, gode, evigunge Casir. Her er en liten filmsnutt av hvordan han feiret dagen sin:

Casir synes sånne flasker er utrolig morsomme. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge igjen en melding. Hvis du ikke er logget på med en profil, kan du velge «navn/nettadresse» eller «anonym» i nedtrekksfeltet.