tirsdag 15. mai 2012

Rikke 4 år, felt- og svømmetrening på Sørlandet

I går ble søteste lille Rikke 4 år gammel – men det husket jeg først i dag. Godt hun ikke selv har noen formening om hva bursdag er!

Rikke 4 år.
I helgen har vi vært på hytta på Sørlandet. Rikke har ikke vært der siden hun var 12 uker gammel (hun bodde jo hos meg fra hun var 7,5 til 12 uker, og da var vi på hytta hele tiden). Vanskelig å vite om hun kjente seg igjen, for Rikke er rolig og grei uansett hvor hun er, hun. Helgen ble brukt til avslapning, turer og jakttrening. Jeg bestemte meg for at Rikke nå skulle lære seg å gå felt. Det har jeg bare prøvd en gang tidligere, men det var tidlig i vår (før hun fikk løpetid), og da skjønte hun ikke stort, så jeg valgte å vente litt med det. På lørdag fant jeg et område der jeg pleier å trene med hundene sånn ca. 100 m fra hytta. Lykke! Den som hadde bodd slik til daglig.

Rikke på feltet.
Jeg hadde bare med meg Rikke. Først fikk hun en del markeringer på vei til området, og jeg hadde med meg startrevolver. Det er mye man må bli vant til når man bare har vært familiehund i 3,5 år! Vel fremme satt jeg henne igjen mens jeg gikk ut i området og kastet ut 11 små dummyer i blåbærlyngen. Tilbake hos henne gikk jeg litt fot med henne vekk fra området, før jeg gikk tilbake og sendte henne. Dette gikk over all forventning – Rikke skjønte godt hva hun skulle og jobbet seg frem til dummy etter dummy. Hun jobber i roligere tempo enn Spiff og Casir, men det tror jeg helt klart er en fordel, for hun bruker nesa aktivt og gikk ikke over en eneste dummy. Det går stort sett i trav eller rolig galopp. Jeg ga meg da hun hadde hentet fem. Deretter kastet jeg ut dummyene igjen mens hun så det, og tok henne med meg tilbake til hytta.

Casir synes det er gøy å hente noen dummyer, han også.
Hun måtte vente på hytta sammen med Cisco mens jeg tok med meg Casir og Spiff, og da hadde hun vært ganske urolig. Casir og Spiff fikk jobbe sammen i feltet, og da så jeg tydelig forskjellen på dem og Rikke. Ettersom de løp i stor fart, i hvert fall i starten, fikk de ikke vitring like lett som Rikke og løp flere ganger over dummyer før de senket tempoet.

Spiff på feltet.
Søndag la jeg ut felt på samme område. Da hadde jeg med meg alle fire. Jeg gikk så en tur før de fikk forsøke seg, og jeg var spent på Rikke da vi kom tilbake. Da var det ca. 1 time siden jeg hadde lagt ut feltet. Jeg ga henne ikke noe ekstra påvirking, men det trengte hun visst ikke heller. Fem dummyer inn på kort tid også da. Veldig fornøyd! Cisco fikk også gå felt. Han fant to dummyer, men gadd ikke å ta dem med hjem. Det ble derfor Casir og Spiff som hentet de siste som lå igjen. Rikke fikk skudd på noen markeringer på søndag også.

Litt mer muskler nå, så begynner det å ligne noe. 
Svømmetreningen går også fremover. Da jeg forsøkte å få Rikke til å bade for noen uker siden, turte hun ikke å hoppe uti. Dette var ved et tjern i den skogen jeg bor rett ved. Selv om hun gjerne ville, stoppet hun hele tiden på kanten. Hun svømte da jeg hadde henne som valp, men etter dette har hun, så vidt jeg vet, ikke badet mer før jeg fikk henne tilbake. Jeg har derfor fått henne til å bade på steder der hun kan gå uti uten å måtte hoppe, og det går nå veldig fint. På lørdag gikk vi ned til en sandstrand der hun svømte etter pinne (det var det jeg hadde for hånden), mens på søndag gikk jeg ned til svabergene. Jeg hadde med et par pocketdummyer (helt geniale!) i lomma, og kastet dem uti. Iveren etter å få tak i dummyen trumfet skepsisen mot å hoppe, så dermed virker det som om koden ble knekt. En gang hoppet hun uti fordi hun så noe tang som lå og fløyt også. Svaberget hun hoppet fra gikk helt ned til vannkanten, slik at hun kunne tråkke uti vannet før hun tok sats og hoppet. Det blir derfor spennende å se om hun tør å hoppe når det blir lengre avstand ned til vannet. Vi får bare fortsette treningen! Det positive så langt er at Rikke ikke har sluppet dummyen fra vann en eneste gang – hun er veldig opptatt av å levere til meg, så jeg får bare håpe at det fortsetter.

Casir og Rikke har funnet en skikkelig fin pinne.
Spiff koser seg i gresset utenfor hytta.
Verdens beste Cisco. Fremdeles glad og ivrig på tur, men med stadig svakere bakpart, dessverre.
Verdens fineste firkløver: Cisco (13 år), Casir (9 år), Spiff (7 år) og Rikke (4 år). 
Hele flokken.

1 kommentar:

  1. Så herlig å være på hytta med slike treningsmuligheter! Ble helt inspirert, må nok legge et felt snart! Og veldig morsomt å se deg på bilde også! Likte det av hele flokken veldig godt!

    SvarSlett

Her kan du legge igjen en melding. Hvis du ikke er logget på med en profil, kan du velge «navn/nettadresse» eller «anonym» i nedtrekksfeltet.