torsdag 15. august 2013

Valpeshow

På søndag var Swim på sitt første valpeshow. Jeg tok ham med til Norsk Retrieverklubb avd. Gjøvik/Lillehammers utstilling på Biri – noe som egentlig ble litt bråbestemt dagen før påmeldingsfristen gikk ut. Swim har begynt å bli veldig lang og hengslete nå, så målet var ikke akkurat å vinne, men å gi Swim en fin erfaring både i ringen og på utstillingsplassen.

Swim har ikke møtt så mange hunder som jeg hadde ønsket i sommer, så han hadde litt høy pels med en gang jeg tok ham ut av bilen og han så at stedet var fullt av andre firbente. Han kom også med et par bjeff, men bare noen minutter senere var han helt avslappet. Han er en liten drøm å ta med seg, for når jeg setter meg ned, legger han seg ned ved siden av meg uten å si en lyd. Noen ganger lå han og tittet litt rundt seg, mens andre ganger la han seg helt ned på siden og slappet ordentlig av. Skal være flink til å gjøre dette jevnlig, slik at han forhåpentligvis fortsetter med dette som voksen.

Swim ble stilt i klassen 4–6 måneder og i den klassen møtte han en annen valp som var et par uker yngre. Den andre valpen slo Swim, for dommeren mente at den var mer ferdig enn Swim, til tross for at den var yngre. Jeg er helt enig i at den andre valpen så bedre ut enn Swim den dagen, men ville vel ikke begrunnet det med at den er mer «ferdig» – jeg ville vel heller ha sagt at den ikke har begynt å bli hengslete ennå. ;)

Men nok om det – jeg skal prøve å la være å henge meg opp i slike språklige detaljer. Jeg skjønner jo hva dommeren mente! Swim oppførte seg helt eksemplarisk i ringen. Han logret non stop og dommeren fikk både kjenne gjennom hele ham og se på de nye, fine tennene hans. Swim har byttet ut alle fortennene og noen av jekslene, mens hjørnetennene ser ut til å være på vei ut nå, så da ryker vel snart melketennene. Har ikke noe ønske om dobbelt sett med hjørnetenner, så jeg får bare følge med.

Her er kritikken: 4,5 md., vakkert hode og uttrykk. Flott hals og overlinje. En aning fremskutt skulder. Meget godt vinklet bak. Beveger seg enda veldig padlende foran, men meget gode steg. Herlig temperament. Velvist. 

Det ble ingen bilder, annet enn noen dårlige mobilbilder (linsa på mobilen min er helt oppskrapt, så alle bildene blir grå og uskarpe), så dere får bare forestille dere en idrettsplass på Biri med mange fine hunder, blide folk og blå himmel. Og selvsagt verdens vakreste og beste Swim, til tross for laaange ben. Og padlende bevegelser.


Her er i stedet et bilde av Swims grandonkel Spiff. Han er dypt savnet, som resten av de fine dyra mine jeg har mistet dette siste året ... 
Førstkommende søndag blir det valpetreff hos meg kl. 11. Alle har fått beskjed om at det blir den dagen, men ikke tidspunktet. Jeg skulle sende ut mail om det i sta, men etter at tordenværet tok routeren min på mandag og den ikke har vært helt stabil etter at jeg byttet det som visstnok hadde røket på den, får jeg ikke sendt mail for øyeblikket. Bruker midlertidig et mobilt bredbånd, og da jeg må jeg endre det smtp-greiene (er så god på dette språket) for å få sendt mail, og jeg husker ikke hva det må endres til med det bredbåndet, nemlig.

Jeg gleder meg veldig til å se igjen Indy, Nella og Dennis! Det blir litt langt å reise for Casper, så jeg får heller høre om jeg kan få noen bilder av ham snart. ;)

Jeg kan for så vidt tilføye at jeg har fått veldig fine tilbakemeldinger på hele gjengen, så det virker som om det meste stort sett går veldig fint! Det gleder et oppdretterhjerte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge igjen en melding. Hvis du ikke er logget på med en profil, kan du velge «navn/nettadresse» eller «anonym» i nedtrekksfeltet.