lørdag 21. september 2013

Valpetrening

I dag har vi hatt den første valpetreningen for den stooore kennelen Nifty Dude, som så langt består av fem valper. Dette var den første av flere treninger som blir en slags introduksjon til jakttrening for de som ønsker. Litt annet enn valpetreffet som har en litt mer helthetlig tilnærming til hundehold generelt. Planen er å møtes ca. hver 3. helg fremover. I dag kom Nella og Indy i tillegg til Swim, og vi hadde en fin trening i skogen. Morsomt å se hvor forskjellige valpene er, men samtidig hva som er likt. Det blir jo ikke så mye apportering nå i starten, men alle fikk prøve seg. Alle tre har spontane opptak og fine grep, og så kommer forskjellene frem etter det. Men forskjellene har nok også en sammenheng med hvem som er trent mest, så dette vil nok jevne seg litt ut fremover, tenker jeg. Fokus fremover blir mye ro, fot, innkalling, bli, dempe forventninger, avleveringer og tydelige ritualer. Er hunden for gira, får den ikke lov til å apportere. Det virker som om planen med å tilføre litt mer motor enn det er i Rikke, har fungert!

Morsomt å se effekten ritualene allerede har på Swim. Han virker dønn rolig, og jeg kan kaste ball/dummy uten at det ser ut til at han bryr seg, men når jeg kjører ritualet for utsending, kommer fokuset og han er kjapp ut. Swim er så langt en liten drøm å trene med, så jeg må være flink til å ikke kludre det til. Planen er å bestille noen timer hos en instruktør jevnlig fremover, slik at jeg kan få noen til å pirke på meg også. Jeg skulle gjerne ha sett meg selv samtidig som jeg fører hund, for da hadde det vært litt lettere å korrigere dumme vaner man legger seg til uten at man er klar over det. Og i tillegg er det jo veldig gøy å gå på kurs, det er bare så altfor sjelden jeg har mulighet til det, dessverre.

Kameraet lå igjen inne, men etter treningen ble Nella igjen og fikk leke litt med bror og mor. Casir gidder sjelden å leke med valper lenger, så han benyttet tiden til å rulle seg i det lange gresset. Tok nesten ingen bilder fra det heller, og de få jeg tok ble ikke særlig bra. I morgen skal Swim og Indy etter planen på valpeshow, og det blir det aller siste for Swim i 4–6 måneder, ettersom valpene blir 6 måneder gamle på mandag.

Swim og Nella. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge igjen en melding. Hvis du ikke er logget på med en profil, kan du velge «navn/nettadresse» eller «anonym» i nedtrekksfeltet.