fredag 15. februar 2013

4 uker siden første paring

... og dagens ultralydundersøkelse viste at det ikke er noen tvil; Rikke er drektig! Vi kunne se flere fosterblærer. Jeg skal ikke si noe nøyaktig antall, for det er egentlig helt umulig å si noe om, selv om man er dyktig på å bruke ultralyd. Man kan komme i fare for å telle samme valpen flere ganger, og det kan være noen man ikke ser. Jeg kjenner flere som har fått dobbelt som mange valper som de så på ultralyd, og noen som har fått omtrent samme antall. Men det er i hvert fall minst tre valper, for det kunne vi se i samme bilde. Og vi kunne også se flere enn det. ;) Veterinæren målte fosterblærene til å være 17-18 mm i diameter, så da har nok befruktningen funnet sted et par dager etter første paring. Ifølge boken min skal nemlig fosterblærene være på ca. 25 mm ved fire ukers drektighet, og 12-15 mm ved tre ukers drektighet.

Den mørke rundingen ca. midt i bildet, er den ene fosterblæra. Om jeg hadde ventet noen dager med ultralyd, ville jeg kunne sett de cellene som skal bli til hjertet, flimre. Her er bildet forstørret opp en del. 

Det viktigste er at det ER valper, men jeg håper selvsagt at det er nok til alle dere som venter like spent som meg. Fremdeles kan ting gå galt, men nå skal jeg prøve å nyte tiden fremover. Rikke går bare bak meg på tur nå, og det var en av grunnene til at jeg følte meg ganske sikker på at hun var drektig før vi dro til veterinæren i dag. Jeg var i hvert fall helt sikker på at Rikke selv trodde at hun var drektig, for det er ikke normalt at hun går i hæla mine hele turen. De neste ukene fortsetter vi som normalt å mosjonere jevnt og trutt, for jeg vil selvsagt at hun skal være i god form til fødselen også.

Her er forrige ukes bilde, altså 3 uker etter første paring. 

Og her er dagens bilde, 4 uker etter første paring. Fremdeles kan jeg ikke se noe på henne rent fysisk. Hun veide ca. 25,5 kg i dag, og hun ligger vanligvis på 24,5 kg, men det er mulig hun har fått litt mer muskler i det siste. Hun er i hvert fall fremdeles slank. Skal fortsette å legge bildene fra uke til uke under hverandre, slik at man lett kan sammenligne. Jeg skal også begynne å ta bilder sett ovenfra. Det er først om en ukes tid at jeg regner med at vi tidligst vil begynne å se noe. 

Caselle er i sjokk over beskjeden om at det blir valper her om ca. fem uker. Hun synes fremdeles Seven kan pelle seg tilbake dit han kom fra. 

Både Lynx og Caselle er imidlertid fornøyd med at jeg dro til Danmark for å pare Rikke, for hjem igjen tok jeg med dette klatrestativet (det er ca. 1,70 m høyt) som de begge to har lagt sin elsk på. Tipper de kommer til å sitte mye her oppe og titte ned på valpene etter hvert. 
4 av ca. 9 ukers drektighet er nå unnagjort, og det slår meg at det plutselig ikke er så lenge igjen til vi kan vente valper. Fem uker går fort! Jeg var så heldig at jeg fikk valpekasse i julegave av min snekkerbror, så nå skal han få mål slik at den er på plass i god tid før forventet fødsel. :)

1 kommentar:

  1. Jeg gleder meg til å komme masse på besøk og snuse på herlige små valper. :-)

    SvarSlett

Her kan du legge igjen en melding. Hvis du ikke er logget på med en profil, kan du velge «navn/nettadresse» eller «anonym» i nedtrekksfeltet.