søndag 30. august 2015

Mesterskapshelgen 2015

Årets NM i jakt ble avholdt på Kalnes i Østfold. Det er et flott område, og med nydelig vær hele helgen, kunne man ikke klage. Det ble kåret norgesmester, unghundmester og veteranmester i henholdsvis EK, BK og EK, mens BK-hunder over 2 år og AK-hunder, ikke var med i selve mesterskapet.
Swim deltok i AK, og ettersom vi gjorde det ganske bra på forrige working test, var målet bestått og med det opprykk til EK. Slik gikk det absolutt ikke ... En kombinasjon av litt uflaks, urutinert hund, en fører med manglende dybdesyn og at vi rett og slett ikke var gode nok, gjorde sitt til at vi endte opp i helt feil ende av resultatlista. Ja, ja. Swim og jeg har ikke helt fått det til i år. Veldig ustabilt, får man vel si. Det var han for øvrig i fjor også, når jeg tenker etter, så vi får satse på et mer stabilt år neste år. Det er uansett ikke som unghund eller ung hund Swim skal være best ... kan jeg jo prøve å overbevise meg selv om. ;)

NM er i gang!
Vi startet på en post med en dobbeltmarkering. Swim løste den første flott, men da jeg skulle sende ham på nr. 2, dro han for langt ut og bommet litt på vinden. Og for å være helt ærlig, hadde nok ikke jeg helt kontroll over hvor den markeringen hadde landet. Markering på en eng uten referansepunkter er ikke min sterkeste side. Etter mye om og men, og mens jeg satt på nærsøk i heeelt feil område (tror dommeren syntes jeg var ganske håpløs), fikk jeg beskjed om å kalle hjem. 0 poeng på første post, altså.
Her var dobbeltmarkeringsposten.

Neste post var en lang markering på et jorde. Hunden forsvant litt nedi ei dump før den kom til syne igjen. Her fikk Swim en snurr idet jeg sendte ham ut, men markerte bra og jeg så ikke noe annet feil, egentlig. 19 poeng på den.

Vår tredje post var en dirigering ut på en eng. Vi hadde tre gjerdestolper å sikte oss inn på. Den ene stolpen sto sikkert 100 meter rett frem, og en god del nærmere oss, med med lang avstand, sto de andre stolpene på hver sin side. Dummyen lå på linjen mellom disse tre punktene. Nå skal det sies at Swim dro for langt mot skogen, slik som mange andre gjorde, og ikke hørte han særlig godt på fløyta, heller. Men jeg tror faktisk det hadde en liten sammenheng med vinden og at han faktisk ikke hørte den så godt. Da jeg trodde Swim var like ved dummyen, satt jeg på nærsøk, men det skulle vise seg at Swim slettes ikke var i nærheten av dummyen. Til slutt var det bare å kalle hjem uten dummy. Ny 0, altså, og en fører som må trene opp dybdesynet sitt.

Nest siste post var en dirigering ut til et tre. Dette var ned mot vannet, riktignok et stykke unna, men Swim trodde nok at det skulle skje noe på vannet. Det var også noe der som satt ham litt ut, så det var trøblete å få ham ut. Han stoppet opp og ble veldig lav. 8 poeng og ganske begredelige greier, egentlig.

Vi avsluttet med en markering på et jorde. Her sto kasteren i skjul under jordekanten, så vidt jeg husker, og dummyen landet omtrent akkurat der hvor jordet hellet nedover for oss. Swim bommet litt på vinden, men jobbet seg ganske raskt inn og vi fikk 16 poeng.

Det Swim derimot var knallbra på, var å være rolig mellom postene. Han slappet helt av, sovnet av og til og var en liten drøm å ta med seg rundt. Vi deltok også på speed-apportering, eller hva de kalte det, og ledet en liten stund. Jeg vet ikke hva slags plass han endte på til slutt, men han var ikke så veldig mye tregere enn vinneren.



Et glimt fra dirigeringsposten med gjerdestolpene. Her fra EK. 




Semifinale søndag. 


Nysgjerrige tilskuere. 


Søndagen var jeg bare nede for å se på finalene. Ekstra moro var det at et det ble dobbelt norsk i topp, og at årets norgesmester ble en jeg kjenner veldig godt, nemlig eksen. :)

http://retrieverklubb.no/index.cfm?id=426834

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge igjen en melding. Hvis du ikke er logget på med en profil, kan du velge «navn/nettadresse» eller «anonym» i nedtrekksfeltet.