onsdag 30. januar 2019

6 uker drektig

Da er Snow inne i siste trimester, og det ble feiret med litt melk i et par av spenene, selv om det ifølge boka mi først skal komme rundt en uke før fødsel. Det var ikke så mye, men det piplet litt i sta. Både jur og spener vokser fremdeles, og større skal de bli! Magen vokser også, så hun ser snart ut som en marsipangris. Det er ikke det at magen er kjempestor, men Snow er jo bitte liten med ganske opptrukket buk i utgangspunktet, så hun har en helt annen fasong på kroppen nå fra alle vinkler.

Her er endringen fra forrige uke til i dag (eller rettere sagt i går, men jeg tror ikke det har skjedd så mye på ett døgn). 

Jeg har en følelse av at det ikke blir et veldig stort kull, for jeg tenker at da hadde vel forandringen den siste uka vært enda større, men det vil tiden vise. Hun har lagt på seg 4,5 kilo, men jeg tipper at minst en av kiloene ligger på utsiden av ribbeina. Jeg holder hundene mine normalt veldig slanke, men jeg tenkte at hun godt kunne få på seg litt ekstra nå. Hun er fremdeles ikke tykk, men har litt mer polstring enn til vanlig. Fostrene er nå ca. 70 mm store, og nå vokser de raskt fremover, ca. 5 mm i døgnet. I løpet av noen dager vil pelsen begynne å vokse.

Og her er det 15 dager mellom bildene. 

Nå synes til og med jurene godt når hun ligger på ryggen. 

Her er det mulig å se et par dråper melk. Det er altså ikke mye som kommer, men noe er på gang! 


Vi går fremdeles lange turer hver dag, og Snow er i veldig god form. Hun er ikke plaget av den ekstra vekta, men som nevnt i forrige innlegg, er hun ikke interessert i å leke med Six og hun løper mindre enn normalt. Jeg tror det har mest med å gjøre at hun er sulten og håper at det å være i nærheten av meg medfører godbiter. Når hun løper, er hun foreløpig like rask som før. Vi kommer til å gå lange turer i en uke til, og så må vi begynne å korte ned på turene. Jeg kan forresten se at hun bruker litt lenger tid enn normalt når hun ligger og skal reise seg opp her hjemme, så den ekstra vekta og nye kroppsfasongen, har nok begynt å merkes litt. 

I går tok jeg med meg speilreflekskameraet, til en forandring, noe jeg skal prøve å bli litt flinkere til å gjøre fremover. Det var iskaldt i går, faktisk minus 20,9 grader da vi gikk ut, men med potesokker på alle, genser/dekken på den drektige og den gamle, og flere lag ull på undertegnede, var vi faktisk ute i 2,5 time uten å fryse. Det er virkelig en fantastisk vinter, selv om det er litt kaldt og det ikke trenger å komme noe særlig mer snø nå! Her er noen av bildene:

Her er Snow i full fart med genseren på, mens Six og Swim følger like bak.

Snow prøver å få tak i isklumpen Six har funnet, mens Swim også har veldig lyst på den der han står og skakker på hodet i bakgrunnen. 

Swim gleder seg til å bli pappa igjen (får vi håpe). 

Valpenes farmor Rikke blir 11 år i mai, og hun holder seg godt! Hun er med på lange turer hver dag uten problemer. 

Det var nesten like kaldt i dag.

Jeg oppdaget at Snow har veldig lange værhår over øynene! 

Swim. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge igjen en melding. Hvis du ikke er logget på med en profil, kan du velge «navn/nettadresse» eller «anonym» i nedtrekksfeltet.