onsdag 6. februar 2019

7 uker drektig

Nå begynner Snow å bli tung, nå. Hun veier nå 27,3 kg, som er 5,8 kilo mer enn normalt. Det går i litt saktere tempo på tur, og ikke alle liggestillinger er like behagelige lenger. På søndag, dag 46, hadde hun melk i åtte av ni spener. Om det kommer i den siste også, gjenstår å se. Søndag kveld og mandag lurte jeg litt på om jeg kunne kjenne litt bevegelse i magen, men i går var jeg ikke i tvil; når jeg holder hendene mot magen hennes nå, kan jeg tydelig kjenne når valpene snur på seg. Ganske så fantastisk! Jeg kunne også se litt bevegelse, noe jeg dessverre ikke klarte å fange på film.  

I bøker og artikler står det litt forskjellig om når man kan kjenne valpene bevege seg. I noen står det mellom uke 6-7, litt avhengig av hvor stort kullet er, mens andre steder står det dag 50. Et sted leste jeg også at fra den dagen man kan kjenne bevegelse, kan man regne 13 dager til fødsel (noe som i så fall passer bra med dag 50, siden termin er rundt dag 63). I Snows tilfelle kunne jeg altså kjenne bevegelse på dag 48. 

Etterpå skal hun få banminth (markkur) og på mandag har vi time for den andre og siste herpesvaksinen, og da bør vi være i rute. Det meste er innkjøpt, så da blir det bare å dobbeltsjekke og sette alt klart til neste uke. 

Det har skjedd litt på tre uker og to dager!





Et lite bilde fra gårsdagens tur. 

Dette skal bli valpekassa etter hvert. Pappaen har kvalitetssikret den. I dag har jeg kjøpt elektrisk pumpe, så om noen dager skal jeg pumpe den opp slik at Snow kan begynne å venne seg til den. 

Pappaen passer på både mor og barn. 
Snow hadde ikke helt troa på at jeg skulle fikse en ordentlig valpekasse til henne, så for noen dager siden tok hun saken i egne poter. Her er hule nr. 1 i gang. 
Her er hun i gang med å grave ut hule nr. 2. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge igjen en melding. Hvis du ikke er logget på med en profil, kan du velge «navn/nettadresse» eller «anonym» i nedtrekksfeltet.