onsdag 13. februar 2019

8 uker drektig

Snow i dag og for fire uker og to dager siden. 

Snow er fremdeles i god form, men det er tydelig at hun begynner å føle seg veldig tung nå. Hun blir også mye varmere enn før. Normalt ligger Snow alltid i sofaen eller i en hundeseng, men nå ligger hun ofte rett på gulvet. Det er gulvkaldt hos meg, noe som er midt i blinken for henne nå, tydeligvis. Andre ganger sitter hun i en litt merkelig stilling på skinka. Pusten går ofte litt raskere, og hun virker i perioder ganske så utilpass, stakkars. 

Jeg synes fremdeles det er fascinerende å kjenne valpene bevege seg, så jeg sitter ofte og kjenner på henne og lurer på hvor mange som gjemmer seg inni der. Innimellom er det tydelig å se at valpene rører på seg også. Da buler magen ut på forskjellige steder. Fostrene er nå ferdig utviklet. Normalt regner man at termin er 63 dager pluss/minus 2 dager, men tispa kan føde levedyktige valper fra dag 56-57. Jeg håper imidlertid Snow venter til termin og at alt går bra. Jeg kjenner jeg er veldig nervøs denne gangen, samtidig som jeg er spent. 

Snow har fremdeles god matlyst, men hun har brukt litt lengre tid enn normalt på de siste måltidene. Det er nok snakk om plassmangel, og jeg har derfor gått over til å gi henne maten fordelt på flere måltider enn de sedvanlige to. 

Vi har begynt å korte ned på turene, selv om Snow ser ut til å kose seg når vi er ute. Hun holder seg imidlertid veldig i nærheten av meg mesteparten av tiden. Bortsett fra i dag, da hundene fant en død fugl som lå begravet i snøen. Kun føttene stakk opp. Jeg fikk med meg alle hundene og gikk videre, men da jeg snudde og skulle gå samme veien tilbake, satte Snow opp tempoet, og før jeg skjønte hvorfor, hadde hun klart å få tak i fuglen og dratt den opp av snøen. Da var jeg glad jeg hadde en slippkommando på henne, for den var skikkelig guffen i mine øyne. I Snows øyne var den en delikatesse perfekt for en vordende mor. 

Snow på dagens tur. Normalt ligger hun i tet, men nå danner hun baktropp med meg. 





Magen begynner å bli stor, for ikke å snakke om jurene! 

Snow trives nok litt bedre som slank og lett. 

Ikke lett å finne gode stillinger!
På mandag var vi hos dyrlegen og tok den siste herpesvaksinen. Jeg spurte hvor mange valper han tror det blir, siden han traff blink da han så Rikke en ukes tid før termin for seks år siden, og han sa et tall. Jeg skal ikke røpe det her, siden jeg har startet en aldri så liten uhøytidelig konkurranse på facebooksiden til Romerike Hundeskole, men det blir spennende å se om han har rett. Men han sa også at det er veldig vanskelig å vite siden Snow er så godt trent, og bukmuskulaturen kan dermed holde valpene høyt oppe.

Nå er alt klart her hjemme. Valpene kommer til å bli født på gjesterommet og tilbringe de første ukene der. Det er fordi der kan de være i ro og fred, det er god plass, jeg kan sove i god seng ved siden av dem den første tiden, og det er lett å regulere temperaturen der. Når valpene blir litt større, flytter de ned i stua. Der skal jeg etter planen lage en liten valpebinge der spisestua er nå.

Gamle håndklær og lakener som jeg har arvet har ligget klart i bokser og ventet på dette kullet. Nå er alt nyvasket. 

Bøkene er lett tilgjengelig om jeg skulle få behov for å slå opp noe jeg lurer på. 

Alle gutta i flokken har tatt ansvaret for å sjekke at alt er i orden. De første dagene skal Snow og valper få være i biabeden som pappa Swim ligger i for anledningen. Knerten har sjekket at stolene til fødselshjelperne kan brukes. Og badebassenget er blåst opp. Der kommer Snow og valpene til å være fra de flytter ut av biabeden og til det er på tide å flytte ned. 

Jeg antar at Knerten (og Kimmie) kommer til å delta litt i sosialiseringen av valpene. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge igjen en melding. Hvis du ikke er logget på med en profil, kan du velge «navn/nettadresse» eller «anonym» i nedtrekksfeltet.