fredag 15. mars 2013

8 uker (56 dager) siden første paring

Og med det går vi inn i den siste uken i drektigheten. Det har egentlig ikke helt gått opp for meg ennå at jeg snart kan begynne å gjøre meg klar til valpefødsel! Det er veldig spennende å følge en hund daglig i denne perioden. Denne uken har vært ekstra spennende, for nå har Rikke fått melk og jeg kan kjenne valpene turne rundt inni der. Jeg er egentlig helt sikker på at jeg kjente noen logrende haler også. ;)

Hvor mange er det der inne?
Rikkes matlyst er fremdeles på topp, men mosjonslysten er fullstendig fraværende. Hun løper noen få skritt, og så vralter hun ved siden av eller bak meg. Nå går vi kun korte turer i området i tillegg til mange luftinger i hundehagen. Rikke synes fremdeles hun får altfor lite mat, men hun har lagt på seg over ribbena også, så jeg er ganske sikker på at hun ikke sulter i hjel.

Begynner å legge seg godt ut over ryggen nå.

Hun begynner å kjenne på vekta, så nå er det mye sukking og stønning ikke bare når hun skal legge seg ned eller reise seg opp, men også når hun ligger stille. Jeg føler med henne! På tirsdag dro vi innom dyrlegen og prøvde vekta, og den viste jammen 32,5 kg. Rikke veier vanligvis 24,5 kg – det er klart det er tungt å bære rundt på så mye ekstra vekt! Selv jeg kjenner stor forskjell på 8 kg pluss eller minus!

Jeg synes hun ser større ut i virkeligheten enn på bildet, men det er mulig det er fordi bildet kommer uten sukking og stønning. Og ja - bildet er overeksponert, men jeg glemte helt at jeg hadde stilt inn kameraet manuelt, og så ikke så nøye på bildene før jeg hadde kommet meg inn igjen.

Rikke synes det er deilig å ligge i snøen, men jeg lar henne ikke ligge så lenge ettersom jeg ikke ønsker at at hun skal forfryse jur og spener.
De ukentlige sammenligningsbildene kommer her: Tre uker etter paring. Tenk at Rikke var så slank! 

Syv uker etter paring. 

Åtte uker etter paring. 



Valpekassa hentet jeg i dag, men jeg trenger hjelp til å bære den på plass, så i morgen kommer det nok et aldri så lite bilde av den også. Bunnen er laget av et materiale som ifølge en av snekkerne "tåler en tur på sjøen fra Oslo til New York", så jeg tror nok valpekassa er solid nok! Jeg trenger ikke akkurat være bekymret for at det skal trenge noe fukt ned i bunnen, skjønner jeg. Jeg har nå tatt meg ferie de neste 3,5 ukene, sånn bortsett fra at jeg egentlig fremdeles har masse kontorarbeid jeg må gjøre. Jeg kommer til å våke over Rikke som en hauk, sånn at jeg er sikker på at jeg får med meg alt. Foreløpig tar jeg tempen morgen og kveld, men når jeg ser at temperaturen begynner å gå ned, kommer jeg til å ta den oftere. Grunnen er at tispa får et temperaturfall når det nærmer seg fødsel. Forhåpentligvis venter hun til rundt termin før hun får valpene, for da rekker jeg forhåpentligvis å bli ferdig med kontorarbeidet før det braker løs.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge igjen en melding. Hvis du ikke er logget på med en profil, kan du velge «navn/nettadresse» eller «anonym» i nedtrekksfeltet.