mandag 1. april 2013

1 uke og 2 dager gamle

Og dermed har alle rundet kiloen. Det er ikke uten grunn jeg kaller dem tjukkaser! Har vært litt redd for at noen av dem skulle bli svømmere (les om hva det er her), og litt ekstra redd for at det skulle gå troll i ord med tanke på at valpen jeg skal beholde, skal hete Swim, men så langt ser alt bra ut. Det er ingen som direkte går ennå, men de er høyere opp på bena enn før, så det er nok ikke lenge igjen før de tar sine første vaklende skritt. De sies at når valpene er 10 dager gamle, skal de ha doblet vekten siden fødselen. Her på Nifty Dude gjorde vi det sånn at den minste tispa ved fødsel, hadde doblet vekten etter 6 dager, og resten har doblet vekten etter 8 og 9 dager. Og disse var ikke akkurat noen lettvektere i utgangspunktet … Da Rikke var 8 uker gammel, veide hun litt over 4,5 kg, så får vi se hvor vi ender opp med denne gjengen. Kullets største i dag veide 1090 gram, og jeg kan røpe at det var en tispe.





I natt har noen av valpene hatt litt vondt i magen og løs mage. Jeg har følt meg veldig sikker på at det var fordi de har spist for mye, så jeg har hatt is i magen og fulgt nøye med uten å gjøre andre tiltak. Det aller beste for en så liten valp er å få morsmelk for å bygge opp immunforsvaret, så man ønsker helst ikke å måtte tilføre noe særlig annet på dette tidspunktet med mindre det er helt nødvendig. Jeg sover fremdeles på valperommet helt inntil valpekassa, så jeg får med meg det som skjer når noen klynker litt. Det er slik at så lenge alt er stille og man hører smatting, er alt vel, mens klynking, piping og soon-to-be-bjeffing (kan ikke kalles bjeffing riktig ennå, men snart), er et tegn på at noe er galt. Det kan være så enkelt som at det er en valp som klager fordi melka ikke kommer fort nok, men når de ikke dier, vet man at det ikke er derfor. Valpene trenger fremdeles hjelp for å gå på do (selv om jeg har sett at noen nå begynner å gjøre det uten hjelp innimellom), og når magen er i ulage, blir det til at de må rope på mamma forholdsvis ofte. Rikke har derfor blitt holdt i sving i natt.

Jeg klarte å finne ut hvilke valper som var litt løse i magen, noe som egentlig er litt vanskelig nå som Rikke virkelig har skjønt viktigheten av å stelle valpene sine og passer på at de er gullende rene til enhver tid. Særlig en var så løs at det var på grensen til diaré. Det er noe man absolutt ikke vil ha når valpene er så små. Den som var aller mest løs, var den som hadde vært mest glupsk dagen før og gått opp 120 gram på ett døgn, så teorien min stemmer nok bra. I løpet av dagen har jeg heldigvis sett at magene har begynt å feste seg igjen, og akkurat nå sørget jeg for at Rikke gjorde unna stellet av den som var hardest rammet mens jeg så på, og lettelsen var stor da jeg så at magen er på god vei til å bli helt bra igjen. Krysser fingrene for at det fortsetter sånn! Ingen av valpene har vært slappe og alle har gått opp i vekt siden i går og også i dag, og det er derfor jeg har klart å ha is i magen. Hadde valpene vært slappe eller vekten gått ned, hadde det vært noe helt annet. Jeg passer på at Rikke får den maten hun er vant til, slik at valpene ikke skal reagere på det.

Nå er alt rolig i valpekassa igjen, og vi alle håper at det fortsetter gjennom natten. Det er ikke så uvanlig at valper kan bli litt løse i magen dersom de får for mye mat, og denne gjengen spiser nesten døgnet rundt, virker det som. I går skulle jeg skifte et teppe mens av valpene diet, men det var en som ikke vil slippe spena si! Snakk om å ha matvett. Men det er bra. I morgen skal jeg ordne med markkur slik at vi får satt i gang med det. Valpene skal ha regelmessig behandling mens de er her og de første månedene i nytt hjem, og deretter kun ved behov. Dette får dere mer info om i valpeheftet dere får med når dere skal hente valpen, dere som skal ha en valp.

Jeg har også fått noen spørsmål om når jeg finner ut hvilken valp som skal hvor og om jeg allerede har plukket ut valp. Jeg kommer ikke til å bestemme noe før den siste uken valpene er her. Jeg vurderer valpene fortløpende mens de er her, og kommer helt sikkert til å gjøre meg opp noen tanker, men vil vente med å ta den endelige avgjørelsen så nært opp til levering som mulig. Dette for at alle skal få den valpen som passer best til seg ut fra hvilke planer man har, erfaring osv. Det er først mot slutten av tiden her man kan begynne å si noe om hvordan man antar av valpen vil bli, både mentalt og eksteriørt. Valpene kommer også til å bli gransket av flere oppdrettere og andre spesielt flat-interessserte venner og kjente, og de skal også gjennom en liten valpetest når de er ca. 7 uker gamle. Men jeg antar selvsagt at disse valpene er verdens fineste og kommer til å passe helt perfekt inn der de havner, uansett hvordan det blir.

Helt til slutt kan jeg fortelle at nå ser jeg at det begynner å skje noe med øynene. De har ikke begynt å åpne seg riktig ennå, men det er et tydeligere skille mellom øyelokkene enn før, så det er nok ikke lenge igjen før jeg kan begynne å skimte et lite glipe hos enkelte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge igjen en melding. Hvis du ikke er logget på med en profil, kan du velge «navn/nettadresse» eller «anonym» i nedtrekksfeltet.