torsdag 23. mai 2013

2 måneder gamle

Tenk at de små krapylene er 2 måneder gamle allerede! Det er jo ikke lenge siden jeg sov sammen med dem hele natta og veide dem hver morgen, bare for å være helt sikker på at alle la på seg. Da de ble født, veide de 400, 450, 490 og de to siste 500 gram, og dagen før de var 8 uker gamle veide de mellom 6,1 og 6,7 kg. Til sammenligning veide Rikke bare 4,5 kg da hun var 8 uker gammel, men hun var veldig liten. Valpene her har altså en helt normal vekt nå, selv om de la på seg enormt mye i starten. Swim var en av de største da han ble født, og han var størst forrige uke, så da har han klart å ta igjen tispe som lenge lå i tet på det området.

Tilbakemeldingene fra de andre valpene er så langt veldig bra, og det er selvsagt gledelig. Jeg har fått høre at de er herlige, lærer fort, og at de er trygge og fine. Men min uflaks ser ut til å ha smittet, for stakkars Indy har vært svært uheldig. Hun har løpt rett inni noen stoler hjemme der hun bor, og fått seg en skikkelig smell. Det resulterte i et bitte lite brudd i kjevebenet og en veldig hoven nese. Hun har også et hovent øye, så nå krysser vi alle fingrene for at hun beholder synet. Det er nesten som om Sevens lille historie er satt på repeat, men vi satser på at det stopper der og at resultatet blir langt bedre enn hans! Det er en mulighet for at synet kommer tilbake når hevelsen går ned, så det er det vi håper så inderlig på nå. Dette er virkelig leit for alle parter, men spesielt for Per-Erik som har mange planer fremover for Indy. Jeg var og besøkte henne i dag, og Indy er like glad og lykkelig som før, og det er jo det viktigste. En hund kan leve et godt liv med nedsatt syn, men enkelte ting blir jo litt vanskeligere, det merker jeg jo med Seven også. Men altså: vi krysser fingre og poter her!

Dennis har også vært litt uheldig og løpt inni en liten murkant, men selv om det gjorde vondt og han mistet litt pels, har det gått helt fint. Valper er gjerne litt ukoordinerte, og når alt skal gå så himla fort hele tiden, er det ikke så lett! Ellers må jeg bare berømme dere valpekjøpere for at dere er så flinke til å sende meg så mange oppdateringer – jeg storkoser meg med bilder, filmsnutter og ord om hvordan det går! Nella har til og med fått sin egen hjemmeside (som jeg besøker hver dag, sånn for sikkerhets skyld) og den finner dere her: www.nellabloggen.com.

Her hjemme er jeg litt glad for at jeg har hjelp av super-Seven, Rikke og en ekstra valp, for både Swim og Casper har myyye energi som skal ut. Partners in crime er en god beskrivelse. I dag har vi igjen holdt på med litt hagearbeid, mens til helgen skal vi på bytur. Jeg har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg skal gjøre det ennå, men jeg regner med at jeg tar meg meg en av valpene en dag, og så den andre dagen etter.


Swim ser kanskje søt og uskyldig ut her, men bare vent til villdyret våkner! 



Casper lurer på om ikke broder'n våkner snart. Rett etterpå gikk han like godt bort og vekket ham. 

Jeg prøver stadig å gi dem mat fra hver sin matskål, men de vil helst spise fra samme. Rett etter at bildet ble tatt, sneik Swim seg ned i Caspers matskål igjen. Sånn bytter de på hele tiden. Så lenge begge to er helt avslappet til det og det ikke er noen kamp om maten, er jeg inntil videre ikke så nøye på det. 
Caselle blir tøffere og tøffere, så nå får til og med de to minste valpene lov til å snuse litt på henne før hun løper vekk. 
Man kan ikke la disse to være ubevoktet i rom som ikke er valpesikret. 
Caselles klatretstativ er også spennende for sånne små valpiser. 
Fine Casper. 

Casper igjen. 
Seven.
Rikke.
Casir.
Casper.
Swim.
Hele gjengen. Fra venstre: Swim, Seven, Casper, Rikke og Casir. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge igjen en melding. Hvis du ikke er logget på med en profil, kan du velge «navn/nettadresse» eller «anonym» i nedtrekksfeltet.