tirsdag 14. mai 2013

Fløyteinnkalling og renslighetstrening

Renslighetstreningen er i full gang, og det er helt tydelig at valpene helst vil gå på do ute. Den siste uken kan jeg telle på en hånd hvor mange ganger jeg har funnet bæsj inne. Hvis jeg åpner døra med en gang de våkner, løper de rett ut for å tisse. Noen uhell skjer og kommer til å fortsette å skje i flere uker fremover, men de er flinke til å trekke mot døra. Om morgenen når jeg står opp, er brettet med flis helt vått. Det står rett ved siden av utgangsdøra til hundehagen. Veldig greit! Det er ingen av dem som tisser på tepper, og det er helt supert. Seven var nemlig en liten teppetisser i starten – han oppsøkte hundesengene da han skulle tisse, så jeg holdt på å bli helt sprø.

Fløyteinnkallingen begynner også å sitte. Hver gang jeg gir dem mat, fløyter jeg raskt to ganger etter hverandre. Dermed får valpene en assosiasjon til at lyden betyr at det er mat på gang, og mat er selvsagt veldig viktig for en liten valp. Jeg har også begynt å vente til de sitter stille og ser på meg før jeg setter ned maten, og jeg synes de begynner å bli flinke til det også. Jeg har to ting jeg virkelig vektlegger når jeg trener hund, og det er kontakt og innkalling, og derfor har jeg altså startet å trene dette med valpene også. Jeg er også veldig nøye på at jeg aldri belønner en hund som piper eller bjeffer, og jeg er også nøye på at det alltid skal være fint å komme til meg når jeg roper.




I går var valpene med meg på jobb. Jeg hadde tre forskjellige timer i går, så valpene fikk hilse på mange mennesker som er veldig glad i hunder, og de fikk også hilse på to snille valper: en liten jack russel terrier og en jaktcocker. Noen fikk også hilse på en liten jaktlabrador. Alle valpene tok dette kjempefint, både nye hunder og nytt miljø. Veldig moro å se! Bilkjøringen gikk også helt supert. Litt pip innmellom, men også lange perioder med stillhet (det ble 30 minutter i bil hver vei). De sov fint i buret mens jeg jobbet også. Ettersom jeg jobber utendørs og aldri var mer enn 15 meter fra bilen, hadde jeg full kontroll på hva de gjorde.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge igjen en melding. Hvis du ikke er logget på med en profil, kan du velge «navn/nettadresse» eller «anonym» i nedtrekksfeltet.