søndag 23. august 2015

Jaktprøve Kongsvinger

Etter en sommer med en god del jakttrening og noe vilttrening, som gikk veldig bra, forsøkte vi oss igjen på jaktprøve i helgen (fredag og søndag). Sol, varme og fluer på viltet – men Swim startet bra og hentet en and på en markering. Deretter hentet han en kanin på en dirigering. I feltet stoppet det seg opp litt og han ville ikke ha kaninen som lå der, men vi fikk et nytt forsøk ettersom han plukket kaninen på dirigeringen. Makkerhunden ble i mellomtiden sendt på nytt, og Swim jobbet fint de neste gangene jeg sendte ham og kom raskt inn med ender. Deretter gjorde Swim en veldig bra jobb på en dobbeltmarkering, han lot seg relativt greit dirigere ut på en litt lengre dirigering, og på dagens siste markering måtte han jobbe litt, men løste oppgaven. Alt i alt en super prøve – med unntak av kaninen på feltet, da. Dermed røyk jaggu 1. premien igjen og vi satt igjen med en ny 3. premie.

Søndagens prøve ble en gedigen nedtur da vi startet med feltet og Swim bare rakk å hente en and før han vegret kanin. Og her snakker vi virkelig vegring – det var nytt. Dermed fikk vi ikke lov til å gjøre mer enn halvparten av prøven. Jeg ble skikkelig skuffa og ville egentlig bare gå, men gjorde nå de oppgavene jeg fikk lov til, nemlig en landdirigering til en fasan og en dobbelmarkering i vann og på land. Vi fikk da ikke lov til å ta en enkelmarkering på land eller vanndirigeringen, som jeg tror Swim hadde tatt i blinde. Både landdirigeringen og dobbeltmarkeringen løste han fint.

Med andre ord: Swim og jeg leker oss veldig med kaniner om dagen! Dette skal vi løse. Ettersom han har tatt kaniner på treninger, men litt forsiktig når jeg tenker etter, er planen at han skal lære seg å virkelig elske kaniner. Jeg er allerede i gang med en treningsplan jeg har stor tro på, så om vi ikke rekker å komme i mål i høst, skal vi få det til neste år. Jeg hadde bare så innmari lyst til å komme gjennom AK i år …

Se, den apporterer kanin, jo! Bare helst ikke på prøver. :/


Swim måtte vekkes da vi satt og ventet på tur før søndagens prøve. 


Swim lagde seg like godt en grop han kunne ligge i og avkjøle seg da vi satt og ventet i varmen. Dette var på fredagens prøve. 

Fridagen mellom prøvene ble brukt til en lang og herlig tur, litt vanndirigeringstrening og selvsagt et par økter med kanin. 

Østre Jarsjøen. Her badet også jeg, og det må ha vært minst 22 grader i vannet! Dette ble mest sannsynlig sommerens siste bad for den tobente. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge igjen en melding. Hvis du ikke er logget på med en profil, kan du velge «navn/nettadresse» eller «anonym» i nedtrekksfeltet.