søndag 18. oktober 2015

Nordisk Flatmesterskap og opprykk til EK på working test

I år ble Nordisk Flatmesterskap arrangert i Norge. På lørdag var det lagkonkurranse der Norge, Sverige, Finland og Danmark stilte med hvert sitt lag bestående av fire EK-ekvipasjer. På søndag var det offisiell working test, der det ble kåret individuell nordisk flatmester i EK. Sverige trakk det lengste strået begge dager.

Fra lagkonkurransen lørdag. 


Men søndagens working test var åpen for alle retrieverne i alle klasser, og Swim og jeg stilte i AK. Det var bare fire hunder som møtte og alle var kjentfolk, så det ble en hyggelig og sosial dag. Det var seks poster.


Vi venter. 


Swim og jeg startet på post 2. Det var en dirigering over en eng og under/over et gjerde inn mot skogen. Swim løste oppgaven flott, men vi ble trukket litt fordi jeg blåste innkalling etter å ha blåst nærsøk. Vet ikke helt hvorfor jeg gjorde det, egentlig. 18 poeng.

På post 3 var det en dobbelmarkering på linje i skog og lyng. Her bommet vi skikkelig og av en eller annen grunn reagerte Swim dårlig på fløyta. Det var litt rart, for han pleier å være veldig stopplydig. Etter mye om og men fikk vi inn den ene dummyen, men tiden rant ut før vi rakk å få inn den siste. Jeg var sikker på at vi nullet, men dommeren ga oss 4 poeng.

På post 1 var det en enkeltmarkering i litt høy vegetasjon. Her dro Swim litt for langt, stoppet først på 2. fløyt, men lot seg deretter dirigere. 12 poeng.

Men så gikk det mye bedre … Det var de samme tre dommerne som dømte, så vi startet på en ny runde, men to av postene hadde nå byttet område.

Flott sted vi vsr på.

På post 5 var det en dirigering over en eng og inn i mot skogen. Swim bråstoppet på mitt fløyt, men dommeren sa at jeg stoppet ham litt for tidlig, så jeg måtte sende ham litt lengre ut. Han tok signalet, stoppet på nytt dag jeg fløytet og søkte da jeg fløytet. 19 poeng og en dommer som likte det han så (samme dommer som hadde den første dirigeringen).

Vi venter på nest siste post.
På post 6 var det en markering ut på en øy på vannet. Den skulle ha landet på øya, men landet i vannet rett bak, så jeg måtte hjelpe Swim litt. Men dommeren likte det han så og ga oss 18 poeng.

På post 4 var det en markering i høy vegetasjon igjen. Dette fikset Swim bra og fikk 19 poeng.

Totalt endte Swim på 90/120 poeng og ble 3 WT-åpen. Alle de fire i klassen fikk bestått og ble derfor plassert, siden det er slik at fem skal plasseres. En fin dag i solen! Og med dette fikk Swim opprykk til EK på working test, og det er da noe.


Poengene på post 6 ble ikke avslørt før ved premieutdelingen. 


Swm fikk bl.a. en gris, noe han var veldig fornøyd med!

Resultat EK

Resultat BK

Resultat AK


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge igjen en melding. Hvis du ikke er logget på med en profil, kan du velge «navn/nettadresse» eller «anonym» i nedtrekksfeltet.